Bør nettstedet være en nettbutikk eller et utstillingsvindu?

Hvilken rolle bør egentlig nettstedet til en retailer med fysiske butikker over hele landet ha?

Kjøpskonvertering i fysisk butikk kan ofte ligge mellom 25 og 65 prosent, avhengig av kategori. I motsetning er konverteringsraten i en nettbutikk kanskje bare på rundt 2 prosent. Dette betyr at rundt 98 prosent av besøkene i nettbutikken ikke konverterer.

Kanskje er det sånn at nettstedet til mange retailere fungerer mer som et utstillingsvindu enn som et butikklokale. Men i dag har mesteparten av retailere konstruert sitt nettsted med håp om å maksimere digitale konverteringer. Hva skjer hvis man i stedet ser på rollen til nettstedet som et utstillingsvindu som har som mål å tiltrekke seg folk til fysisk butikk - i stedet for å forsøke å få på plass et salg i nettbutikken?

Les også: Kan vi egentlig stole på algoritmenes optimalisering?

Are Thu, Head of Insights and Analytics i Re:Media, skal dele noen tanker og perspektiver om dette på Retail Innovation 2019. Han skal snakke om hvordan tradisjonelle retailere har latt seg forføre av tankene om e-commerce, i stedet for å forstå hvordan man best bruker nettstedet til å maksimere salget i fysisk butikk. Det er nemlig ikke gitt at design-prinsippene som ligger bak en ren netthandel, er de beste for en retailer med butikker over hele landet.

På Retail Innovation 13. november på Latter på Aker Brygge, snakker teknologi-pragmatist Are Thu fra Re:Media om kunstig intelligens. I tillegg får du vite mer om hvordan man i retail media kan utnytte AI på en praktisk og enkel måte for å synkronisere offline- og online-media, og hvordan du skaper best mulig synergi mellom nettsted og fysisk butikk.

Les mer om Retail Innovation her