Content: Litt som dansk dogmefilm?

Film, foto og content, samt musikk som har nådd klippebordet til Tarantinos «Inglourious Basterds». Adam Olsson er content-teamets videoprodusent, og mener fagfeltet kan sammenlignes med dogmefilmer.

– Da den første dogmefilmen kom ut i 1998 var jeg helt solgt. Dogme minnet oss på at det er den gode ideen, og ikke det dyreste utstyret, som er det viktigste. På den måten ligner dogme veldig på content marketing. Det skal gå raskt for seg og gjerne være realistisk i formen, men samtidig ha et godt og kvalitetssikkert resultat som treffer, sier Adam.

Adam Olsson (36) er oppvokst i København, en by med en etablert filmkultur. Her har han seks års utdanning fra Det Kongelige Danske Kunstakademi, hvor han jobbet med film, foto og silketrykk. Han er genuint opptatt av prinsippet til dogmefilm, hvor man flytter fokuset til den gode fortellingen i stedet for å fremme kommersialisering. Ikke rart at han falt for filmene «Festen» og «Idiotene» da de kom i 1998.

En god idé er viktigst
Adam har et filmkamera, et fotoapparat og en Mac. Med det produserer han ulikt filminnhold av god kvalitet for kundene til Schjærven, deriblant Krogh Optikk, Storo Storsenter, Bohus, Tanum og OBOS. Variasjonen i kundegruppen gir mulighet for mange ulike typer historiefortelling.

– Det beste ved å jobbe med så mange kunder er at det aldri er en dag som er lik en annen, sier han.

Før han begynte hos Schjærven drev Adam foretaket The Adam Production, der han produserte musikk og film, og var både regissør, klipper og fotograf. Han jobber fremdeles med å lage innhold for Nationaltheatret, noe han har gjort siden 2014. Han synes det er inspirerende å jobbe med en «så gammel institusjon som rommer så mye historie og så mange kreative vibrasjoner», og trives med å ha det ved siden av.  



Film = bilde + lyd

Film kombinerer bilde og lyd, og det gjør også Adam. Han spiller i bandet The Good The Bad. De består av, i følge bandet selv, danske «desperadoer» som gir deg «the finest New School Surf & Flamenco to worthy the masses».

TGTB har spilt med The Killers, Black Rebel Motorcycle Club og Wayne Kramer (MC5). I tillegg har de blitt rost av blant annet Dave Navarro og Tommy Lee på Twitter og Foo Fighters’ Chris Shiflett på SXSW/ under festivalen South by Southwest i Austin, Texas.

De spiller musikk mange mener burde vært i en Tarantino-film: høyenergisk surfrock uten vokal. Og faktisk har ikke musikken vært langt unna å komme med i en slik film. Tarantios musikkagent Mary Ramos var på en av konsertene deres i Danmark - med resultat i at noen av låtene deres havnet på klippebordet til en av filmene. Kanskje hører vi TGTB i en fremtidig spillefilm, men i mellomtiden kan vi derimot høre dem i flere internasjonale reklamefilmer, blant annet for Ford.




Adam spiller lead guitar og skriver låter. I tillegg har han spilt i band som MØ, Sort Sol, Baby Woodrose og The Setting Son. Det er mye rytme i musikken til The Good The Bad, og når han får gjøre som han vil, har Adam en energisk klipperytme som avslører dette.

– Musikk og klipping av film er ganske likt. Alt handler om god timing.


Se noen av Adams arbeider for Schjærven her: