Dette burde du kunne for å jobbe med marketing

Det skjer voldsomme endringer innenfor marketing, og det skjer i rekordfart. Bli med på Kampanjeskolen 2018 og få et dypdykk i hva du må forholde deg til fremover.

Til Kampanjeskolen kommer noen av landets fremste eksperter innen marketing for å fortelle deg hva du må vite for å takle utviklingen og omstillingene i bransjen. Det blir foredrag med dyktige fagfolk fra BI, Schjærven, Starcom, Kampanje og relevante aktører fra næringslivet for øvrig.

Årets temaer på de tre halvdags-seminarene er «Fremtidens forbruker» 18. september, «Fremtidens handel» 16. oktober og «Fremtidens kommunikasjonskanaler» 13. november.

– Vi skal gå grundig inn i mye av det som gjør denne bransjen så utrolig spennende å være en del av. Vi skal se på fremtidsutsiktene, mulighetene som dukker opp og ikke minst hvilke fallgruver som må unngås, sier Kei Grieg Toyomasu, byråleder i Schjærven Reklamebyrå.


Generasjon Z

I det første kurset i Kampanjeskolen skal vi se inn i krystallkulen og sette søkelys på fremtidens forbruker. Det blir fokus på generasjon Z/millennials, hva de er opptatt av, og ikke minst hvordan vi som fagmiljø må tenke for å kommunisere med disse forbrukerne.

– Vi lever i en helt annen verden nå enn for bare noen år tilbake. Dagens ungdom er formet i en digital hverdag hvor de tilpasser seg endringer raskt. Det er derfor vesentlig å vite hvem de er, hva de er opptatt av og hvordan vi kan treffe dem, sier Toyomasu.

Det vil også bli lagt fokus på fremtidens forretningsmodeller, og hvordan endrede behov hos forbrukerne kan komme til å påvirke produktutviklingen i ulike bransjer.

(artikkelen fortsetter under bildet)

Endrede spilleregler for retail

I del to av kurset vil vi sette fokus på endringene som skjer i retailbransjen og hvordan fremtidens handel vil se ut. Vi handler som aldri før, men internasjonale aktører er i ferd med å endre det markedet vi kjenner til. Den økende konkurransen setter lønnsomheten under press og ny teknologi forandrer kundenes kjøpsatferd. Det er ikke den sterkeste, men den mest tilpasningsdyktige i bransjen som vil overleve på sikt.

– Vi handler ikke på samme måte i dag som for bare noen år tilbake. Det hjelper ikke å være en sterk aktør i dette markedet hvis du ikke er rask til å omstille deg. Dette er en utfordring, men også en spennende utvikling, sier byrålederen.

Det er i tillegg en god del kunder som ikke oppfører seg logisk eller ikke handler som de sier at de gjør. Det blir fokus på «big data» og hvordan vi skal forholde oss til at kundene ikke forteller sannheten.


Behov for økt kanalforståelse

Fremveksten av digitale plattformer har ført til drastiske endringer i hvor og hvordan forbrukerne foretar valg, og ikke minst hvem som påvirker dem. Årets siste tema i Kampanjeskolen er «Fremtidens kommunikasjonskanaler». Dette er en velkjent utvikling, men likevel så utrolig viktig å vite mer om. 

Det blir fokus på hvordan en moderne markedsfører tilnærmer seg det nye medielandskapet, og hvilke krav dette stiller til merkevarer.

Ønsker du å delta på Kampanjeskolen? Du finner mer informasjon om kursene og påmeldingsskjema nedenfor: 

Den fjerde utgaven av Kampanjeskolen tar for seg viktig informasjon om fremtidens markedsføring. Arrangementene er et samarbeid mellom Handelshøyskolen BI, mediebyrået Starcom Norway, Schjærven Reklamebyrå og Kampanje, som sammen har laget programmet.