Dette er trendene som gjelder innen New Retail

Nå er det er viktigere enn noen gang å jobbe med innsikt, ikke bare med magefølelsen.

– Vi i Schjærven har et stort fokus på å identifisere de viktigste trendene sammen med kundene våre. Slik får kundene verdifull innsikt i morgendagens utfordringer og ikke minst mulighetene til å reagere før alle andre. Store globale trender blir raskt nasjonale og lokale trender. De som lykkes er de som forstår hvordan de skal agere på en trend, ikke bare kopiere, sier Lasse Maugesten, Head of Retail Strategy i Schjærven Reklamebyrå.

Han mener dette er noen av de viktigste trendene vi ser akkurat nå:


1) Selg til meg der jeg er akkurat nå

Kundene ønsker å handle akkurat der de er. Løsningene skal være enkle, effektive og tilgjengelige på tvers av alle plattformer.

2) Enda dypere innsikt 

I 2020 vil smarte retailere kjenne kunden bedre enn kunden kjenner seg selv. Innsikt blir mer og mer verdifullt, slik at vi kan personifisere kundereiser ned på gruppe og individnivå.

3) Kultur som drivere for kundepreferanser

Kundene vil kreve at du gjør mer for å være transparent, løfte frem dine egne ansatte og vise bedriftskulturen. Slike tiltak vil forbedre kundenes inntrykk av din virksomhet, utover vanlig merkevarekommunikasjon.

4) Automatisert handel

… fra oppdagelse til leveranse. Smarte retailere automatiserer kundereisen.

5) Post-demografi

Det er på tide å «retenke» hvordan vi forholder oss til mangfoldet av kunder. Aldri har kundesegmentene vært mer fragmentert. Det snakkes mye om unge kunder som kommer snart og lite om det «grå» gullet som er her akkurat nå og hvordan vi kan forenkle kundereiser og bruk av teknologi. I tillegg vokser stadig flere subkluteurer frem som få forholder seg til.

6) Fysiske retailere - minus ansatte

Motsatsen til punktet over er det automatiserte. Flere aktører går bort fra å involvere mennesker i sin virksomhet. Amazon har lansert butikk uten ansatte, og Spyce har robotkokker som lager billig og sunn mat og Bring ønsker å automatisere postleveransen med AI. Hva trenger du å gjøre?

7) De beste butikkopplevelsene skjer utenfor butikken

Bedrifter markedsfører nå egne produkter der kundene befinner seg, på nyskapende og iøynefallende måter. 

8) Shop-streaming

Livestreaming og salg på direkten øker som aldri før. 


Du kan høre Lasse Maugesten fortelle mer om New Retail på ANFOs seminar Retail Innovation onsdag 13. november. Meld deg på her


Må skille seg ut i mengden

– Det som er bra nok i dag vil være for dårlig om kort tid. Utviklingen i bransjen skjer i rekordfart. Det er ikke aktøren med de laveste prisene som vil vinne på sikt, men bedriftene som leverer den beste kundeopplevelsen på markedet totalt sett, forklarer Maugesten.

– Du som retailer må holde deg oppdatert ved å spore trender før trendene slår til. Du må ikke la deg blende av teknologien, men heller se mulighetene som dukker opp. Du må tørre å satse – og tørre å bli enda bedre.

Det vi kan hjelpe deg med er å identifisere, utvikle og realisere de produktene, konseptene og tjenestene som vil levere reel kundeverdi og gi deg en konkurransekraft som konkurrentene dine ikke har,- avslutter Maugesten. 

Les også: Slik setter du kundene dine i sentrum

Deler sin ekspertise: Lasse Maugesten er Head of Retail Strategy i Schjærven Reklamebyrå. Her deler han noen av sine tanker om New Retail.