Ida Cecilie Wille går til Schjærven Reklamebyrå

Tidligere markedsdirektør for Boots Apotek og nordisk markedsdirektør for Nille har meldt overgang til Schjærven.

Etter 19 år i sentrale posisjoner innen retail marketing, avsluttet Ida Cecile Wille sin reise på annonsørsiden i fjor. Etter et kort stopp i GK, går hun nå inn i rollen som rådgiver og retail-ekspert i Schjærven Reklamebyrå.

– Jeg ser veldig frem mot å starte arbeidet i Schjærven. Jeg brenner for retail og det å kunne jobbe med kunder jeg kjenner diagnosen på motiverer meg sterkt. Bak meg har jeg mange år på kundesiden og det virket naturlig med et skifte nå, sier Wille.

I løpet av sin karriere har Wille jobbet som markedsdirektør i Boots Apotek og som nordisk markedsdirketør for Nille. Før dette jobbet hun med kommunikasjon og markedsføring for Harald A. Møller, Norgesgruppen, Ringnes og SAS.

– Det å kjenne ulike bransjer fra innsiden tror jeg gir meg en betydelig fordel i arbeidet som en troverdig rådgiver. Jeg kjenner svært godt til utfordringene retailbransjen står ovenfor i dag og hva som stilles av krav når det kommer til resultater og økende konkurranse. Har man ikke fullstendig kontroll på verdikjeden taper man til mindre og mer dynamiske aktører som evner å levere kundenes behov og forventninger her og nå. Kundene er ikke i endring, de er endret, forteller Wille.

Styrker laget
Willes hovedoppgaver i hennes nye stilling blir å videreutvikle byråets økende satsning på retailmarkedet. Byråleder i Schjærven Reklamebyrå, Kei Grieg Toyomasu, legger ikke skjul på at han er storfornøyd med nyansettelsen og har stor tro på at Wille kommer til å sette et faglig preg på resten av rådgiverapparatet i byrået.

– Mange annonsører opplever at reklamebyråene ikke forstår forretningsmodellen deres. Ida har en unik forståelse for hvordan hele verdikjeden i retailbransjen fungerer og hvordan vi som byrå kan hjelpe kundene våre til å selge flest mulig varer. Effektiv markedsføring handler om så mye mer enn bare å lage gode kampanjer, så vi er henrykte over å få Ida på laget, sier byrålederen.

God byråerfaring
Fra sine tidligere roller på kundesiden har Wille jobbet med en lang liste av Norges største byråer. Byrået som nå blir hennes nye arbeidsgiver har hun aldri jobbet med tidligere.

– Da jeg først fikk tilbudet var valget opplagt. I tillegg til at Schjærven har et sterkt faglig miljø leverer de det jeg savnet mest fra kundesiden. Nemlig integrerte løsninger på tvers av forretningsområder og som faktisk gjør utslag på bunnlinja – her mener jeg at Schjærven står i en særstilling, forteller hun.

Wille forteller at byråsiden fristet i flere år før hun endret side. Avgjørende for valget var tanken på å kunne å hjelpe kunder med de samme utfordringene som hun selv har stått ovenfor.

– Det å kunne bidra til å løse kundenes utfordringer ved å tilby rådgivning på utfordringer jeg selv har opplevd er noe jeg virkelig ser frem til å investere mye tid i. EBITDA og P&L har vært min diett i mange år og jeg gleder meg til å sette i gang med å jobbe med kunden som en del av dem, avslutter Wille.