Kan vi egentlig stole på algoritmenes optimalisering?

Er det smart å la Face-bukken passe havresekken?

Kan vi stole på optimaliserings-algoritmene til Google og Facebook? Et sentralt spørsmål Re:Media jobber mye med er å kritisk vurdere de internasjonale standardene for visning av reklame, og passe på at kundene får den effekten de betaler for.

Ofte lar vi algoritmene til Facebook og Google styre mediekjøpene innen både some og programatiske medieinvesteringer. Men vet vi egentlig hva disse algoritmene gjør? Og hvilke utilsiktede negative konsekvenser oppstå når vi overlater arbeidet med markedsføringsinvesteringene til algoritmer - eid av store globale aktører? 

– Generelt sett optimaliserer algoritmene på adferd i stedet for på kommunikasjon. Ofte jobber algoritmene kun på de under 0,5 prosent som klikker på et banner, ikke de 99,5 prosent som ikke klikker. Man vet med andre ord ikke noe om hva de 99,5 prosentene mener eller tenker om budskapet sitt. Og hvis man bruker standardoppsettet til Facebook eller Google, så optimalisereres de digital mediekjøpene i henhold IAB-standardene (Interactive Advertising Bureau), sier Are Thu, Head of Insights and Analytics i Re:Media.

Les også: Bør nettstedet ditt være en nettbutikk eller et utstillingsvindu?

Men skjønner vi egentlig hva disse standardene er? Kan det være realiteten at vi egentlig betaler for muligheten til å vise frem en annonse, og ikke for at den faktisk blir vist?

– Dette er spesielt en utfordning når man forsøker å nå folk som scroller på mobilen. Kanskje vi til og med bør legge til en ekstra dimensjon som ”treg lastetid”, sier Thu. Han mener det tidvis er ren bingolotto om du i det hele tatt får vist annonsen du har betalt for. 

Google og Facebook har mange «gjør-det-selv»-verktøy som norske retailere har tatt i bruk gjennom sine inhouse-ressurser. Men det å planlegge og gjennomføre gode, effektive digitale mediekjøp er kanskje ikke så enkelt som Google og Facebook ønsker at du skal tro det er. Det er lett å trykke på knappene inne i Google og Facebook – men der er mye mer krevende å skape faktisk effekt i markedet.

På Retail Innovation 13. november på Latter på Aker Brygge, snakker teknologi-pragmatist Are Thu fra Re:Media om kunstig intelligens. I tillegg får du vite mer om hvordan man i retail media kan utnytte AI på en praktisk og enkel måte for å synkronisere offline- og online-media, og hvordan du skaper best mulig synergi mellom nettsted og fysisk butikk.

Les mer om Retail Innovation her