REMA 1000 utfordrer markedet for vann!

Grans Bryggerier har levert sitt vann «Taffel» til det norske folk helt siden 1899, og er en av landets eldste merkevarer. Schjærven Reklamebyrå står nå bak en stor relansering og forsetter med dette å bygge REMA 1000 sine egne merkevarer.


REMA 1000 sin markedsdirektør Per Åge Dahl ser med stor begeistring på det som nå skjer i og rundt REMA 1000.

– REMA 1000 sin markedsavdeling har gleden av å jobbe og bidra til så mye mer enn bare merkevaren REMA 1000. Vi har flere fantastiske merkevarer hos våre egne og eksklusive industribedrifter, og Grans bryggerier med deres vann «Taffel» er et av de vi nå jobber helt konkret med.

– Å få jobbe med våre industribedrifter som produserer fantastiske produkter under merker som for eksempel Kjeldsberg, Solvinge, Nordfjord og Taffel er utrolig spennende og utfordrende. Schjærven har gjort en kjempejobb for oss på flere av disse, og nå er det altså Taffel som står for tur, sier Karine Glømmi Johannessen, markedssjef for EMV i REMA 1000.

Karine forteller videre: - Strategien er like enkel som den er åpenbar: å lage et sterkt konsept som bidrar til å bygge merkevaren Taffel fra Grans Bryggeri, posisjonere merket i kategorien og styrke lojaliteten til våre butikker. Våre kjøpmenn merker helt tydelig at oppmerksomheten omkring disse merkevarene øker i butikk, og utviklingen i markedsandeler er positiv og etterspørselen er stor.

Det kreative konseptet
– Det er ikke grenser for hvor mye som legges i et så enkelt produkt som vann. Ja, det er marginale forskjeller på type salter osv, men det er også det hele. Hvorfor skal noe koste så mye mer enn det smaker, spurte vi. Taffel leverer akkurat det motsatte, god smak til lav pris, sier Lasse Maugesten, Retail Strategy & Concepts Director i Schjærven Reklamebyrå.

– Med vinklingen «Noe koster mer enn det smaker. Taffel smaker mer enn det koster», fant vi et kreativt konsept som understreker at vann ikke trenger å være dyrt for å smake godt. Samtidig var det viktig at Taffel som merkevare skal bidra til styrke lojaliteten til REMA 1000, og vi har også forsøkt å la det skinne igjennom at Taffel er i familie med «det enkle er ofte det beste» - men fortsatt være en selvstendig merkevare. Taffel er en utfordrer i vannmarkedet og det kreative konseptet skal gjenspeile dette på en god måte, uttaler Head of Creative Services i Schjærven Reklamebyrå, Espen Skrolsvik.

– Vi viser situasjoner som kanskje koster litt mer enn de smaker, hvor en enklere løsning kanskje ville være den beste. Som en unik merkevare du kun finner hos REMA 1000 var dette helt naturlig. For det enkle er ofte det beste, forsetter Maugesten.

I tillegg har vi laget en egen kampanje kun rettet mot en yngre målgruppe som vi har tatt inn i et litt annen univers hvor vi vrir litt på humoren og bruker litt andre virkemidler. Mye handler om å vise frem Taffel som en litt uhøytidelig merkevare som ikke tar seg selv like mye på alvor som alle andre og lover for mye.

Kanalvalg
Kampanjen kjøres på TV og ut i de aller fleste kanaler med levende bilder. I tillegg er det omfattende aktiviteter i sosiale medier som fokuserer på merkevaren, humor og yngre målgrupper.

Igjen er dette en kampanje som er gjennomført gjennom hele REMA sin verdikjede fra profil til butikk. 


--gdfd

-

De involverte i prosjektet: 

Schjærven;
Rådgiver: Lasse Maugsteen
Kreativt team: Knut Richard Bjerkli & Mats Korneliussen
Kreativ leder: Espen Skrolsvik
Prosjektleder: Janniche Rasmussen
Designer: Sara Emilie Engh
Tekstforfatter: Nina Cecilie Loftum
Content Editor: Henriette Numme
Clockwork Produsent: Bruno Kvae

Sheriff;
Produsent: Eivind Sæther
Regi: Nic & Sune
-

-