REMA 1000 velger Schjærven som partner for egne merkevarer

Schjærven har fått oppgaven å styrke og reposisjonere Nordfjord Kjøtt som merkevare gjennom hele REMA 1000 sin verdikjede.

Helt siden REMA 1000 utlyste en omfattende pitch i 2018 har det vært hektisk hos Schjærven. Etter en grundig prosess fikk Schjærven oppdraget å jobbe med dagligvarekjedens egne merkevarer, samt oppdraget på utvikling av strategi, retailkonsepter, strategisk design og pakningsdesign for kategoriavdelingen hos REMA 1000.

Først ut i rekken er relansering av Nordfjord Kjøtt, som kjeden er alene om å tilby i markedet. Formålet er å la Nordfjord-merket leve ut sin nye posisjon i alt fra forbrukerens bevissthet og helt ut i butikkhyllene.


Fokuserer på det unike

Kampanjen, som går på i uke 4, er en helintegrert kampanje gjennom hele REMA sin verdikjede, fra TV, til digitalt, til DM, Æ og hele veien ut i butikk med nytt pakningsdesign. 

Denne kampanjen starter med en ett minutt lang reklamefilm som naturlig nok tar utgangspunkt i naturskjønne Loen hvor historien til Nordfjord fortelles. 

Kampanjen fokuserer på det unike som Nordfjord representerer og ikke minst hvorfor selve stedet preger både de som jobber der og hva som produseres. Kvaliteten på produktene er skyhøy og kun norske råvarer blir brukt i produksjonen. Tradisjoner og oppskrifter har gått i arv gjennom generasjoner, og stolthet og lidenskap til smak og kvalitet. Alt dette er åpenbare forutsetninger for å få hyllemeter hos REMA.

– Det er med ærefrykt vi har forsøkt å videreutvikle historiefortellingen rundt merkevaren Nordfjord, med den lange og imponerende historien som ligger i produksjonslokalene i Loen, sier Lasse Maugesten, Retail Strategy & Concepts Director i Schjærven Reklamebyrå. 

– For oss i Schjærven handler dette om hele REMA 1000 sin verdikjede og noe langt mer enn en enkeltstående kampanje. Vi har jobbet med posisjonering og utviklingen av en ny merkevareplattform, profilkommunikasjon og tatt for oss hele reisen ut i butikkhyllene. Vi har brukt mye ressurser på pakningsdesign og med foreløpig 82 forskjellige produkter sier det seg selv at det er en omfattende jobb, avslutter Maugesten.  

Tett samarbeid i hele verdikjeden

– Å få denne oppgaven og tilliten fra familien Roksvåg (red.anm. eierne i Nordfjord Kjøtt) syntes vi var veldig morsomt og utfordrende. Vi har jobbet tett med familien og kategori i REMA 1000 for å lage en helhetlig og god relansering av Nordfjord. Nå er ambisjonen å skape en profil, fortelle en historie, og å vise kundene våre at Nordfjord har produkter av høy kvalitet til markedets laveste priser. Vi er helt sikre på at dette blir et godt eksempel på hva en kan oppnå med en helhetlig gjennomføring i hele verdikjeden til REMA 1000, sier Karine Glømmi Johannessen, markedssjef i REMA 1000.

Kategorisjef for ferskvare i REMA 1000, Merete Bruusgaard, følger opp dette:

– Vi i REMA 1000 er stolte av våre unike merkevarer. Først og fremst forteller vi det norske folk at ved å kjøpe Nordfjord produkter får du god kvalitet til bare lave priser. Dette har vært et morsomt og spennende samarbeid mellom Nordfjord, oss i REMA 1000 og Schjærven. Vi er godt fornøyde med at dette er en helhetlig lansering som omfatter både design, reklame og profil.

Schjærven sitt mediebyrå, Re:Media, har ansvaret for mediestrategien og planleggingen av kampanjen for Nordfjord Kjøtt.

– En av styrkene til Schjærven er hvordan vi jobber integrert med innhold og spredning. For Nordfjord fungerer vi som et team hvor innhold og spredning er integrert gjennom hele prosessen fra brief til gjennomføring. Dette er helt sentralt for å sikre de beste og mest effektive leveransene til kundene våre, forteller rådgiver Anne Cathrine Aasen.


Om Nordfjord

Nordfjord er et svært tradisjonsrikt familieselskap som holder til i naturskjønne omgivelser i Loen. Nordfjord er med sine 400 ansatte en hjørnesteinsbedrift som har fokus på kvalitet, tradisjon og innovasjon. Nordfjord har en eksklusiv leverandøravtale med REMA 1000.

På bildet øverst, fra venstre: Merete Bruusgaard (Kategorisjef ferskvare i REMA 1000), Kei Grieg Toyomasu (CEO i Schjærven Reklamebyrå), Lasse Maugesten (Retail Strategy & Concepts Director i Schjærven Reklamebyrå), Karine Glømmi Johannessen (Markedssjef REMA 1000), Anne Cathrine Aasen (Rådgiver i Re:Media)