Slik setter du kundene dine i sentrum

Hvem styrer kundenes behov og forventninger?


To faktorer er avgjørende for retailere når de skal møte utfordringene rundt New Retail. 

– Det første er å møte kundens behov på kundens premisser. Kundene ønsker å ha kontrollen selv, kunne handle når de ønsker og hvor de ønsker. Forventningene er mer komplekse enn noen gang. Men hvem tror du styrer kundenes behov og forventninger? Det er det den ledende aktøren som gjør, forklarer Lasse Maugesten. 

La oss ta et eksempel. Folk kan handle på Zalando fordi de opplever at det er den beste tjenesten. Da forventer kundene den samme opplevelsen når de handler andre steder. De ønsker bredt utvalg, enkle løsninger og rask levering. Denne opplevelsen må du gjenskape – eller utkonkurrere – for å kunne bli kundens favoritt.

Den harde sannhet er at det er de beste aktørene som styrer utviklingen i markedet og som setter kundenes forventninger, ikke du, dessverre.

- For det andre er det minst like viktig å forholde seg til trendene som gjelder i bransjen. Aktørene som har mest og best innsikt i utviklingen i markedet, og som utnytter mulighetene som dukker opp, vil ha et enormt konkurransefortrinn i tiden som kommer.

Kun ved å identifisere, utvikle og realisere bærekraftige vekststrategier med fokus på  kundereisen, vil du kunne hevde deg i et marked som er i stadig endring. 

Du kan høre Lasse Maugesten fortelle mer om New Retail på ANFOs seminar Retail Innovation onsdag 13. november. Meld deg på her


Les også: Dette er trendene som gjelder innen New Retail

-

Deler sin ekspertise:Lasse Maugesten er Head of Retail Strategy i Schjærven Reklamebyrå. Her deler han noen av sine tanker om New Retail.