«Sofakroken er bedre med Viasat»

Et nytt kommunikasjonskonsept fra Viasat Parabol.


Oppgave

Vi fikk i oppgave å utvikle et helt nytt kommunikasjonskonsept for Viasat Parabol. Målet for den første kampanjen er å gi kunden minst 1000 nye abonnenter.

Vi vet at folk ikke bryr seg om signalene kommer fra parabol eller fiberkabel. Det viktigste for kundene er at signalene er bra. Vi valgte derfor å fjerne fokuset fra parabolen, og heller rette blikket mot noe annet som er helt essensielt for TV-kosen – nemlig sofaen.

Konseptet

Vårt kreative team valgte å gå for slagordet «Sofakroken er bedre med Viasat».

– Vi slår et slag for den gode, gamle TV-kosen. TV-stuen og sofakroken er kanskje enda viktigere i dag enn den har vært tidligere. Nå sitter folk ofte hver for seg på hver sin device og samles sjeldnere. Å samles rundt de beste film- og sportsbegivenhetene er en positiv ting, sier Jon Erik Skiælder, kreatør i Schjærven Reklamebyrå.

– TV-en ble sett på som den store «tidstyven» tidligere. TV-stuen er et samlingspunkt på godt og vondt, men sofakosen er fortsatt helt essensiell i mange hjem. Vi ønsker å fremheve dette på en humoristisk måte, med Viasat som den gode løsningen, sier Ida Rogde, kreatør i Schjærven Reklamebyrå.

Basert på det nevnte slagordet utviklet vi flere budskap som kunne brukes i den videre kommunikasjonen.

  • Sofakroken er bedre med Viasat
  • Daten er bedre med Viasat
  • Kvelden er bedre med Viasat
  • Praten går lettere med Viasat
  • Tacoen smaker bedre med Viasat osv...


Konseptfilmen
Hovedpersonen i kampanjen vår er den fiktive karakteren «Knut». Han er en skilt mann i 40-årene og far til en tenåringsdatter. Han dater av og til, men er ganske rusten på feltet. Knut liker å prate med folk, men som oftest er det TV-en som redder han ut av kleine situasjoner. Han har dårlige antenner, men har heldigvis parabol fra Viasat.

Konseptfilmene er regissert av den svenske regissøren Kalle Breitholtz. Han har spesialisert seg på humor og karakterbaserte filmer. Han har en solid portefølje med filmer som har samme følelse som vi ønsket å skape med denne kampanjen. Breitholtz har blant annet laget kampanjer for Finn.no, Canal Digital, Hyresgästföreningen og Herz.

Kampanjen i sin helhet blir presentert gjennom konseptfilmer, DM, radiosnutter, sosiale medier-poster, kampanjeside og events. 


Teamet:

  • Erlend Gram Simonsen - rådgiver
  • Mirka Härkönen - prosjektleder
  • Ida Rogde - kreatør
  • Jon Erik Skiælder - kreatør
  • Kalle Breitholtz - regissør
  • Guy Haddeland - produsent
  • Lars Goberg - lyd + radio/regi
  • Petter Brenna Rian - content

Viasat:

  • Siw Puntervold - Head of Marketing, Viasat Norway

Her ser dere noe av materialet fra kampanjen: