Spennende endringer: Nye ledere, nye kunder og nye tjenester

Den nye ledergruppa i Schjærven reklamebyrå: Fra venstre ser vi Håkon Preus (strategidirektør), Lasse Maugesten (Head of Retail Strategy), Hilde Holland Madsen (COO), Bente Valøy Lindstad (konsulent og Head of Account Executives), Ingrid Leren Wathne (Creative Director), Pål Espen Machulla (Head of Technology og leder for Creative Production) og Anders Waage, som er byråleder i reklamebyrået og konsernsjef i Schjærven-gruppen.



Schjærven-gruppen har de siste par årene gjennomgått store endringer i tjenestespekteret, på kundesiden og i utviklingen av kompetanse.

– Som et fullservice kommunikasjonshus har vi kastet oss over den digitale transformasjonen hele bransjen står midt oppi. Det betyr nye tjenesteområder, ny kompetanse og flere nye kunder, forklarer Anders Waage som siden april i år både er konsernsjef i Schjærven-gruppen og byråleder i Schjærven Reklamebyrå. 

På organisatorisk nivå er følgende endringer gjennomført det siste året: 

– Reklamebyrået Empefire og Pilot er slått sammen med Schjærven Reklamebyrå

– Tre filmselskap er slått sammen til ett (Clockwork)

– Ny konsernledergruppe, samt ny ledergruppe i både Schjærven Reklamebyrå og Re:Media 

– Alle selskapene samlokalisert i Mølleparken 4 på Grünerløkka.


Retail Strategy & Concept Development 
Retail Strategy & Consept Development er et betydelig satsningsområde i konsernet, og er vår viktigste strategiske tilnærming til utviklingen som skjer innenfor retail og retail marketing. Fagområdet omfatter utvikling av kundens vekst og lønnsomhet, med strategi, kategori, konsept, produkt- og tjenesteuvikling - alt pakketert i merkevarebyggende og salgsdrivende kommunikasjon.

Voldsom digital vekst
Av andre satsningsområder med stor vekst de siste par årene, er selskapets satsning på innholdsproduksjon, sosiale medier, dynamiske bannere og kreativ distribusjon. Nøkkelen er å være et kommunikasjonshus med stor bredde og kompetanse i verktøy, noe gir oss mulighet til å levere effektivt uansett om du er reklame-, medie- eller filmkunde.

Elkjøp ut - REMA 1000 inn
Utfasingen av Elkjøp ble ferdigstilt i 2018, noe som førte til en redusert omsetning. Samtidig har det kommet mange nye og spennende kunder inn i selskapet. 

REMA 1000 er blant de største kundene som har kommet inn døra hos Schjærven det siste året. 

– I tett samarbeid med REMA 1000 er vekst- og kategoristrategi, produkt- og tjenesteutvikling de viktigste leveransene i dette kundeforholdet. I tillegg er vi tungt inne i utvikling og markedsføring av dagligvarekjempens unike merkevarer (UMV), og det er således mange nye kunder og merkevarer vi har begynt å jobbe med, slik som blant annet Nordfjord, Taffel og Solvinge, sier Waage. 

Andre kunder som har kommet inn døra den siste tiden er Parat, T.Hansen, Felleskjøpet og Mesterbakeren.

Stor fart inn mot 2020

– 2018 ble på mange måter et opprydnings år for oss, og i 2019 ser vi resultatene av grepene vi har gjort. Økonomien er tilbake på pluss-siden, vi er stolte av tilliten vi har fått tillit hos nye og eksisterende kunder og vi utvikler stadig kompetanse og tjenestetilbudet vårt. Alt i alt er det mye positiv energi i Mølleparken om dagen, avslutter Anders Waage.