
Eika
It takes a village to raise a child
Fremtidens arena for sparing må være morsom, enkel og digital. Derfor laget vi Smartspar.


Eika og lokalbankene manglet løsninger som gjør sparing morsomt og enkelt. Målet var etablere en ny digital arena for sparing, ved først å utvikle en metodikk til et forprosjekt og deretter lage et godt tjenestekonsept frem til prototyping. I neste fase ønsket Eika et overordnet kommunikasjonskonsept med uttak for lansering av denne tjenesten/appen.



I samarbeid med Eika Kapialforvatning etablerte vi et digitalt advisory board, ledet forprosjektet og utviklet tre konseptretninger for tjenesten. En innovativ gavefunksjon for sparing til barn ble en av appens hovedfunksjoner.
Det kreative konseptet «It takes a village to raise a child”, har en rekke ulike uttak, blant annet en TV-film, og flere korte tablåer segmentert for å fungere mot ulike målgrupper. Smartspar har i dag over 100 000 brukere, og den får stadig smartere og morsommere funksjonalitet. Kremt… den er verdt sjekke ut.
Ansvarlig hos kunden:
Bjørn Slåtto, adm. dir. Eika Kapitalforvaltning
Emil Hagan, leder Kunde og markedskommunikasjon, Eika
Vibeke Rike Holmann, markedssjef Kommunikasjonskonsepter, Eika
Involverte:
Ingrid Leren Wathne, kreatør
Einar Nonstad, kreatør
Espen Lie Andersen, kreatør
Håkon Preus, Strategisk direktør
Kari-Anne Opshaug, prosjektleder
Torunn Solli, Grafisk formgiver
Jon Erik Josephsen, Digital grafisk designer
Øivind Eide, fotograf
Guy Haddeland, Produsent, Clockwork
Hannah Hunter, Postproduksjon, Clockwork
Andre involverte:
Marie Kristiansen, Regissør, Einar Film & Fortellinger
Cyril Boje, Produsent, Einar Film & Fortellinger
Nicoline Helgø, Produksjonsleder, Einar Film & Fortellinger
Klipp: Janne Harlem
Musikk: Carl Arvid Lehne