Schjærven Reklamebyrå Champions Chess Tour sjakkbrett

Champions Chess Tour 2021

Verdens beste sjakkspillere - på hjemmekontor

Play Magnus og Chess24.com gikk inn i 2020 med store ambisjoner om å tilgjengeliggjøre sjakksporten for et bredere publikum internasjonalt, ved å arrangere en online sjakkturnering hvor verdens beste spillere møttes via videolink.

Play Magnus har store ambisjoner om å tilgjengeliggjøre sjakksporten for et bredere publikum ved å arrangere en online turneringer hvor verdens beste spillere møtes. Champions Chess Tour strekker seg fra november 2020 til september 2021, og kringkastes på TV- og strømmetjenester i 54 land. Profilen skal kunne implementeres i alle kanaler og flater, inkludert TV-dekningen av turneringen.

Identiteten tar i bruk digitale virkemidler og muligheter for å fange essensen av dramatikken i spillet: Et sjakkbrett består av 8 ganger 8 ruter hvor brikkene har et gitt bevegelsesmønster, noe vi har omsatt til kode. Hvert trekk og mottrekk animeres ut med forløpninger som til sammen danner et unikt visuelt mønster som representerer et spesifikt sjakkparti. En logogenerator lar brukere mate inn dataformatet .PGN, som er sjakknotasjon av et parti. Generatoren gir både statisk og animert output, og utgjør kjernen i den generative identiteten.

Hver turnering får sin unike logo gjennom interaksjon med publikum, som stemmer frem sitt favorittparti fra foregående turnering eller fra sjakkhistorien. Hovedlogoen representerer et parti mellom Carlsen og Nakamura fra 2020 som ble avgjort på dramatisk vis med Armageddon. Formspråket med mønstre basert på brikkenes bevegelser skaper et distinkt og gjenkjennelig formspråk som berikes av de unike koblingene mellom sjakkparti og logo.

Prosessen rundt utvikling av identiteten vil fortsette helt til siste turnering i 2021. Det gjøres stadige forbedringer av designet, både for TV og nettet, som et samarbeid mellom byrå, TV-produsenten og kundens eget miljø bestående av utviklere og innholdsprodusenter.

Turneringen som ble avholdt i februar var den mest sette sjakkturneringen på Internett noensinne, og kulminerte i 282 000 brukere under finalen. Totalt ble 5 millioner timer brukt på online sjakk av over 19.5 millioner seere.

Champions Chess Tour sjakkbrikke 04
Champions Chess Tour sjakkbrikke 03
Champions Chess Tour billboard 1
Champions Chess Tour pin
Champions Chess Tour tote
Champions Chess Tour plakat

Involverte byråer

Schjærven Reklamebyrå
Helge Wiig, Design
Benedicte Dalen, Rådgiver
Sara Keskinarkaus, Prosjektleder
Torgeir Hjetland, Kreativ ledelse og design

Clockwork
Marte Maren Holth, Animasjonsrådgiver
Kjetil André Seim, Motion designer
Johannes Gustafsson, Motion designer
Hannah Hunter, Post-produsent

Værsågod
André Elvan, Utvikler
Linda Martinsen, Prosjektleder