Blindeforbundet

Blindeforbundet tukler med andres reklame

Fordreid, flekkete og uklar. Dette er ikke ord som pleier å beskrive TV-reklame, men på lørdag 20. januar var det akkurat det det var. De velkjente reklamene som ble sendt i forkant av «Hver gang vi møtes» på TV 2 så nemlig helt annerledes ut enn de pleier.

Grunnen til de fordreide TV-reklamene var at vi, sammen med Blindeforbundet hadde manipulert reklamene med forskjellige filtere som illustrerer ulike øyesykdomer. XXL, Power, Bohus, Extra og Megaflis stilte sporty opp og lot oss tukle med reklamefilmene deres. På denne måten fikk alle som hadde benket seg foran TV-en denne kvelden, oppleve hvordan man kan se med øyediagnoser som aldersrelatert makula degenerasjon (AMD), grønn stærog diabetes retinopati.

Bakgrunnen for stuntet var at Blindeforbundet hadde en utfordring med å forklare at de er en organisasjon for alle med en eller annen form for synsutfording og ikke bare for blinde. forteller Charlotte Mjaaseth, rådgiver i Schjærven Reklamebyrå. Vi var tydelige på at vi ikke bare måtte forklare at Blindeforbundet var en organisasjon for alle, men måtte lage noe som gikk bredt ut og skapte oppmerksomhet rundt et tema som sjeldent er satt på dagsorden. Og hva er vel da bedre å gjøre det i beste sendetid!

Takker for herjinga. Kampanjen gikk ikke upåaktet hen og fikk raskt stor oppmerksomhet

- Ved å legge forstyrrende filtre på reklamefilmer fra kjente annonsører inviterer vi befolkningen til å bli med oss på en opplysningsreise. Slik kan de få bedre innsyn i hva en synsutfordring kan være og hvordan man ser verden med forskjellige øyesykdommer. Med dette håper vi på at flere skal få øynene opp for at Blindeforbundet ikke bare er for blinde, som mange tror, men et mangfoldig fellesskap av folk med forskjellige synsutfordringer, sier Mia Jacobsen, Kommunikasjonssjef i Norges Blindeforbund.

- Vi var ute etter å finne et fortellergrep som kunne benyttes i mange kanaler og bli Blindeforbundets måte å snakke på. Det å oppleve at så mange samarbeidspartnere tente på ideen og ble med på dugnaden var utrolig givende, sier Einar Nonstad og Espen Lie Andersen, kreatører i Schjærven reklamebyrå.

Takknemlig oppgave:

Charlotte Mjaaseth forteller at det var en enkel oppgave å få annonsørene med på, ikke bare å gi bort reklametid, men også å få lov til å endre på reklamefilmene deres. Ideen er jo så god at det var en vinn-vinn-situasjon for alle! Annonsørene fikk fortsatt kommunisert sitt budskap samtidig som de kunne hjelpe en så viktig aktør som Blindeforbundet med å kommunisere sitt!

I tillegg fikk vi JCDK til å bidra med boards i ventehallen på Jernbanetorget samme dag som reklamefilmene gikk på TV. Man kunne se gjennom boardet som en slags linse og slik klarte vi å vise hvordan hvordan forskjellige synsutfordringer kan oppleves når du er på Oslo S sin travleste møteplass.

Snapchat så også umiddelbart en mulighet til å bidra til å fremme denne gode saken. Flere av Snapchats flater ble benyttet. Blant annet en linse som ble tilgjengelige like etter TV reklamen ble vist på TV2, og Blindeforbundets egne ambassadører fremmet budskapet til sine følgere.

I etterkant har også kampanjen blitt fulgt opp med eget digitalt materiell som ble utviklet for kampanjen.

Medvirkende

No items found.

Grunnen til de fordreide TV-reklamene var at vi, sammen med Blindeforbundet hadde manipulert reklamene med forskjellige filtere som illustrerer ulike øyesykdomer. XXL, Power, Bohus, Extra og Megaflis stilte sporty opp og lot oss tukle med reklamefilmene deres. På denne måten fikk alle som hadde benket seg foran TV-en denne kvelden, oppleve hvordan man kan se med øyediagnoser som aldersrelatert makula degenerasjon (AMD), grønn stærog diabetes retinopati.

Bakgrunnen for stuntet var at Blindeforbundet hadde en utfordring med å forklare at de er en organisasjon for alle med en eller annen form for synsutfording og ikke bare for blinde. forteller Charlotte Mjaaseth, rådgiver i Schjærven Reklamebyrå. Vi var tydelige på at vi ikke bare måtte forklare at Blindeforbundet var en organisasjon for alle, men måtte lage noe som gikk bredt ut og skapte oppmerksomhet rundt et tema som sjeldent er satt på dagsorden. Og hva er vel da bedre å gjøre det i beste sendetid!

Takker for herjinga. Kampanjen gikk ikke upåaktet hen og fikk raskt stor oppmerksomhet

- Ved å legge forstyrrende filtre på reklamefilmer fra kjente annonsører inviterer vi befolkningen til å bli med oss på en opplysningsreise. Slik kan de få bedre innsyn i hva en synsutfordring kan være og hvordan man ser verden med forskjellige øyesykdommer. Med dette håper vi på at flere skal få øynene opp for at Blindeforbundet ikke bare er for blinde, som mange tror, men et mangfoldig fellesskap av folk med forskjellige synsutfordringer, sier Mia Jacobsen, Kommunikasjonssjef i Norges Blindeforbund.

- Vi var ute etter å finne et fortellergrep som kunne benyttes i mange kanaler og bli Blindeforbundets måte å snakke på. Det å oppleve at så mange samarbeidspartnere tente på ideen og ble med på dugnaden var utrolig givende, sier Einar Nonstad og Espen Lie Andersen, kreatører i Schjærven reklamebyrå.

Takknemlig oppgave:

Charlotte Mjaaseth forteller at det var en enkel oppgave å få annonsørene med på, ikke bare å gi bort reklametid, men også å få lov til å endre på reklamefilmene deres. Ideen er jo så god at det var en vinn-vinn-situasjon for alle! Annonsørene fikk fortsatt kommunisert sitt budskap samtidig som de kunne hjelpe en så viktig aktør som Blindeforbundet med å kommunisere sitt!

I tillegg fikk vi JCDK til å bidra med boards i ventehallen på Jernbanetorget samme dag som reklamefilmene gikk på TV. Man kunne se gjennom boardet som en slags linse og slik klarte vi å vise hvordan hvordan forskjellige synsutfordringer kan oppleves når du er på Oslo S sin travleste møteplass.

Snapchat så også umiddelbart en mulighet til å bidra til å fremme denne gode saken. Flere av Snapchats flater ble benyttet. Blant annet en linse som ble tilgjengelige like etter TV reklamen ble vist på TV2, og Blindeforbundets egne ambassadører fremmet budskapet til sine følgere.

I etterkant har også kampanjen blitt fulgt opp med eget digitalt materiell som ble utviklet for kampanjen.