// Vevlink

AI kreatører og kommunikasjonsbransjens 6. sans

Dette ble åpenbaringen for meg under forrige ukes Make Oslo AI arrangement. Jeg tror jeg begynner å forstå endringene som AI teknologien driver, og som AI kreatørene entusiastisk formidlet gjennom hele arrangementet. Fortsatt så er det de teknologiske mulighetene som utforskes mest, men når denne kobles til nye måter å fortelle historier på - da vil vi se løsninger som vi aldri kunne skapt uten denne teknologien.

Den 6. sansen Vi mennesker er utstyrt med 5 grunnleggende sanser; syn, hørsel, lukt, smak og følesans. Men det er en sjette sans - en sans som hele tiden jobber i vår underbevissthet. Dens jobb er å samle informasjon fra muskler og ledd om våre bevegelser, vår holdning og vår posisjon i rommet, og deretter sende det videre til sentralnervesystemet vårt. Jeg stopper der. Men analogien er at med kunstig intelligens har vi verktøyet som gir oss den 6. sansen, og som vil bidra til at vi utvikler helt nye kommunikasjonsløsninger. Løsninger som skaper oppmerksomhet, engasjement og ikke minst effekter vi ikke klarer uten.

Historiefortelling 2.0 Det var foredraget til Johan Fasting, serieskaperen bak de prisbelønte TV-seriene «Makta» og «Heimebane» som ga aha-opplevelsen. Han utforsker hvordan nye måter å fortelle historier på kan forandre kreative prosesser. Inspirert av legendariske Miyazakis gaming-verden fortalte han om gaminghistorier. Historier som nesten ikke oppfattes som historiefortelling i det hele tatt. Men jo mer du fordyper deg, jo mer historiefortelling blir det! Han kalte det historiefortelling 2.0. Denne formen for historiefortelling belønner alle som er nysgjerrige og tålmodige. De som bruker plattformer og nettverk utenfor spillet til å løse oppgavene, og på den måten tar del i å skape historien sammen med spillutvikler. Jakten på løsningen er "dopet" og opplevelsen av mestring er det som driver og belønner deg.

Gullhaien og den 6. sansen I går ble den nye kreative AI-prisen Gullhaien lansert, den aller første kåringen av de beste AI-drevne kreative og håndverksmessige arbeidene i Norge. Allerede i denne første kåringen så vi arbeider på et høyt kreativt nivå, strategisk, idémessig og teknisk, bli premiert! Ambisjonen med prisen er viktig. Gullhaien skal lete opp og løfte frem produksjoner som har blitt bedre ved bruk av AI, eller som ikke hadde blitt til uten AI. Gullhaien skal inspirere til kreativitet og kvalitet, og sikre at AI bidrar til å styrke, ikke forflate, kommunikasjonsfaget .

Selv om språkrådet vil at vi kaller det KI så er AI begrepet som bransjen foreløpig holder på - som sikkert er grunnen til at prisen ble kalt Gullhaien. Eller var det relatert til den 6. sansen som for haier kalles elektromottak som gjør dem farlige for andre fisker

Takk til drivkreftene bak Oslo Kreativ AI, Make Oslo AI og alle AI kreatører som viser vei for hvordan vi som bransje kan omfavne AI som verktøyet som utvikler genene til kommunikasjonsbransjens 6. sans.

Gleder meg til Make Oslo AI og Gullhaien 2026.

Dette ble åpenbaringen for meg under forrige ukes Make Oslo AI arrangement. Jeg tror jeg begynner å forstå endringene som AI teknologien driver, og som AI kreatørene entusiastisk formidlet gjennom hele arrangementet. Fortsatt så er det de teknologiske mulighetene som utforskes mest, men når denne kobles til nye måter å fortelle historier på - da vil vi se løsninger som vi aldri kunne skapt uten denne teknologien.

Den 6. sansen Vi mennesker er utstyrt med 5 grunnleggende sanser; syn, hørsel, lukt, smak og følesans. Men det er en sjette sans - en sans som hele tiden jobber i vår underbevissthet. Dens jobb er å samle informasjon fra muskler og ledd om våre bevegelser, vår holdning og vår posisjon i rommet, og deretter sende det videre til sentralnervesystemet vårt. Jeg stopper der. Men analogien er at med kunstig intelligens har vi verktøyet som gir oss den 6. sansen, og som vil bidra til at vi utvikler helt nye kommunikasjonsløsninger. Løsninger som skaper oppmerksomhet, engasjement og ikke minst effekter vi ikke klarer uten.

Historiefortelling 2.0 Det var foredraget til Johan Fasting, serieskaperen bak de prisbelønte TV-seriene «Makta» og «Heimebane» som ga aha-opplevelsen. Han utforsker hvordan nye måter å fortelle historier på kan forandre kreative prosesser. Inspirert av legendariske Miyazakis gaming-verden fortalte han om gaminghistorier. Historier som nesten ikke oppfattes som historiefortelling i det hele tatt. Men jo mer du fordyper deg, jo mer historiefortelling blir det! Han kalte det historiefortelling 2.0. Denne formen for historiefortelling belønner alle som er nysgjerrige og tålmodige. De som bruker plattformer og nettverk utenfor spillet til å løse oppgavene, og på den måten tar del i å skape historien sammen med spillutvikler. Jakten på løsningen er "dopet" og opplevelsen av mestring er det som driver og belønner deg.

Gullhaien og den 6. sansen I går ble den nye kreative AI-prisen Gullhaien lansert, den aller første kåringen av de beste AI-drevne kreative og håndverksmessige arbeidene i Norge. Allerede i denne første kåringen så vi arbeider på et høyt kreativt nivå, strategisk, idémessig og teknisk, bli premiert! Ambisjonen med prisen er viktig. Gullhaien skal lete opp og løfte frem produksjoner som har blitt bedre ved bruk av AI, eller som ikke hadde blitt til uten AI. Gullhaien skal inspirere til kreativitet og kvalitet, og sikre at AI bidrar til å styrke, ikke forflate, kommunikasjonsfaget .

Selv om språkrådet vil at vi kaller det KI så er AI begrepet som bransjen foreløpig holder på - som sikkert er grunnen til at prisen ble kalt Gullhaien. Eller var det relatert til den 6. sansen som for haier kalles elektromottak som gjør dem farlige for andre fisker

Takk til drivkreftene bak Oslo Kreativ AI, Make Oslo AI og alle AI kreatører som viser vei for hvordan vi som bransje kan omfavne AI som verktøyet som utvikler genene til kommunikasjonsbransjens 6. sans.

Gleder meg til Make Oslo AI og Gullhaien 2026.

Medvirkende

No items found.