// Vevlink

De mest spennende kreatørene er HAI'ene.

Kommunikasjonsbransjens kreatører er en truet profesjon. Trusselen har gradvis økt i intensitet i takt med digitaliseringen. Med sosiale medier ble kreativitet demokratisert. Og en ny kreatørprofesjon oppsto med influenseren. Med kunstig intelligens ble kreativitet disruptet. For noen etablerte kreatører i kommunikasjonsbransjen oppleves dette som en trussel mot hele faget. Men det er nok mest en trussel for kreatører som stritter i mot. Og organisasjoner som lever av å selge idéer på tradisjonelle måter.

Vi må omfavne teknologisk utvikling

Disrupsjonen handler ikke om teknologi, men om evnen til å omfavne den nye teknologien for å skape enda bedre resultater. Jeg kjenner igjen diskusjonene når digitaliseringen disruptet fotobransjen på 90-tallet. Trusselen ble møtt med diskusjoner om pixler og at den digitale kvaliteten var alt for dårlig. Den etablerte bransjen ble for teknologifokusert, og glemte at den reelle kvaliteten lå i bildemotivet. Og mistet grepet om kundene. For de brydde seg ikke om den tekniske kvaliteten. De opplevde at de kunne ta bilder med mobilen, se de og dele de med en gang og ikke vente på at filmen skulle fremkalles og få bildene på papir. De sparte ikke bare tid og penger. De ble inspirert til å bruke bilder (og video) som en måte å uttrykke seg på og ikke som en måte å ta vare på minner på.

Når kundene endrer seg før bransjen

Kundene endret seg med andre ord før bransjen forsto det. Kort historie fortalt - fotobransjens forretningsmodell ble utdatert, og de dominerende aktørene den gangen ble utradert. Kundene våre, som er kjøpere av kreativ kommunikasjon, opplever altså digitaliseringen og kunstig intelligens som en positiv disrupsjon. For de ser muligheter for å løse kommunikasjonsoppgavene sine bedre. Raskere, mer fleksibelt og beviselig mer effektivt. Og de ser muligheten for å spare penger.

De beste kreatørene ser mulighetene

Det bransjen trenger nå er kreatører som ser mulighetene. Og som er villige til å utfordre seg selv og bransjen vår. De mest spennende kreatørene etter min mening er de som omfavner teknologien og gjør den til sitt eget verktøy. To erfarne og respekterte kreatører som representerer denne holdningen er Erik Heisholt og Ivar Vereide.  Som Erik Heisholt sier: "Det som avgjør hvem som lykkes i et teknologisk skifte, er nysgjerrigheten, talentet og evnen til å se muligheter". Ivar Vereide tok rollen som juryleder for nyskapingen Gullhaien som premierer kreativitet "som har blitt bedre ved bruk av AI, eller som ikke hadde blitt til uten AI. Gullhaien skal inspirere til kreativitet og kvalitet, og sikre at AI bidrar til å styrke, ikke forflate, kommunikasjonsfaget."

Human + Artificial Intelligence = HAI

Erik og Ivar er to stemmer med budskap som er viktigere enn noensinne for bransjens utvikling. Det er når menneskelig intelligens kobles med den kunstige intelligensen fremtidens beste kreative løsninger blir skapt. Så de mest spennende kreatørene fremover er HAI'ene. De som kombinerer Human og Artificial Intelligence = HAI. Så det er kanskje det jeg ønsker at stifterne av Gullhaien tenker om neste års prisutdeling. Å lansere den gjeveste prisen for en kreatør å få - Årets GullHAI.

Kommunikasjonsbransjens kreatører er en truet profesjon. Trusselen har gradvis økt i intensitet i takt med digitaliseringen. Med sosiale medier ble kreativitet demokratisert. Og en ny kreatørprofesjon oppsto med influenseren. Med kunstig intelligens ble kreativitet disruptet. For noen etablerte kreatører i kommunikasjonsbransjen oppleves dette som en trussel mot hele faget. Men det er nok mest en trussel for kreatører som stritter i mot. Og organisasjoner som lever av å selge idéer på tradisjonelle måter.

Vi må omfavne teknologisk utvikling

Disrupsjonen handler ikke om teknologi, men om evnen til å omfavne den nye teknologien for å skape enda bedre resultater. Jeg kjenner igjen diskusjonene når digitaliseringen disruptet fotobransjen på 90-tallet. Trusselen ble møtt med diskusjoner om pixler og at den digitale kvaliteten var alt for dårlig. Den etablerte bransjen ble for teknologifokusert, og glemte at den reelle kvaliteten lå i bildemotivet. Og mistet grepet om kundene. For de brydde seg ikke om den tekniske kvaliteten. De opplevde at de kunne ta bilder med mobilen, se de og dele de med en gang og ikke vente på at filmen skulle fremkalles og få bildene på papir. De sparte ikke bare tid og penger. De ble inspirert til å bruke bilder (og video) som en måte å uttrykke seg på og ikke som en måte å ta vare på minner på.

Når kundene endrer seg før bransjen

Kundene endret seg med andre ord før bransjen forsto det. Kort historie fortalt - fotobransjens forretningsmodell ble utdatert, og de dominerende aktørene den gangen ble utradert. Kundene våre, som er kjøpere av kreativ kommunikasjon, opplever altså digitaliseringen og kunstig intelligens som en positiv disrupsjon. For de ser muligheter for å løse kommunikasjonsoppgavene sine bedre. Raskere, mer fleksibelt og beviselig mer effektivt. Og de ser muligheten for å spare penger.

De beste kreatørene ser mulighetene

Det bransjen trenger nå er kreatører som ser mulighetene. Og som er villige til å utfordre seg selv og bransjen vår. De mest spennende kreatørene etter min mening er de som omfavner teknologien og gjør den til sitt eget verktøy. To erfarne og respekterte kreatører som representerer denne holdningen er Erik Heisholt og Ivar Vereide.  Som Erik Heisholt sier: "Det som avgjør hvem som lykkes i et teknologisk skifte, er nysgjerrigheten, talentet og evnen til å se muligheter". Ivar Vereide tok rollen som juryleder for nyskapingen Gullhaien som premierer kreativitet "som har blitt bedre ved bruk av AI, eller som ikke hadde blitt til uten AI. Gullhaien skal inspirere til kreativitet og kvalitet, og sikre at AI bidrar til å styrke, ikke forflate, kommunikasjonsfaget."

Human + Artificial Intelligence = HAI

Erik og Ivar er to stemmer med budskap som er viktigere enn noensinne for bransjens utvikling. Det er når menneskelig intelligens kobles med den kunstige intelligensen fremtidens beste kreative løsninger blir skapt. Så de mest spennende kreatørene fremover er HAI'ene. De som kombinerer Human og Artificial Intelligence = HAI. Så det er kanskje det jeg ønsker at stifterne av Gullhaien tenker om neste års prisutdeling. Å lansere den gjeveste prisen for en kreatør å få - Årets GullHAI.

Medvirkende

No items found.